Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 28.03.2024, 18:33

Поліщук Людмила Миколаївна



Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [29]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Робота педагогічного колективу по залученню батьків до навчально - виховного процесу

На розвиток дитини помітно впливає зацікавленість батьків шкільним життям. А тому, працюючи над вирішенням завдань даної педагогічної ради, ми будуємо невидимий ланцюжок між родиною і школою, який служить на благо усім учасникам навчально-виховного процесу.

Це спільні турботи про те, щоб усім було цікаво і затишно в школі, як у рідній домівці:  вечори, конкурси, спортивні змагання, робота батьківського комітету.

А тому актуальними для педколективу є слова В.О.Сухомлинського: «Педагогічна ідея - це крила, на яких злітає педагогічна творчість.

 Ідея надихає колектив, і починається найцікавіше і найпотрібніше в шкільному житті - колективна батьківська робота».

У багатьох сім'ях не вважають за необхідне звертатися до педагогів з приводу проблем, які виникають  у вихованні  дітей.

Сім'я і школа — потенційні природні партнери у вихованні дітей — часто виявляються реальними супротивниками, а поміж ними в постає дитина, яка вимушена пристосовуватися, лицемірити, що  призводить до проявів аморальної поведінки.

            Останнім часом психолого-педагогічна наука робить спроби окреслити шляхи відмови від традиційних і запропонувати нові підходи в розв'язанні проблем взаємодії сім'ї та школи, виховання дітей та підлітків.

  Педагог має усвідомити: культура передбачає недоторканість родини й невтручання в сімейні взаємини. Втручатися в життя сім'ї можливо у виняткових випадках, коли нехтуються інтереси дитини, коли її здоров'я, життя, добробут перебувають у небезпеці з вини батьків або інших дорослих членів сім'ї.

Школа завжди прагнула до взаємодії з сім'єю. Це знаходило своє відображення в корекції сімейного виховання, у педагогічній просвіті батьків, у безкінечному обговоренні з батьками з приводу навчання і поведінки їхніх дітей, у викликах батьків до школи тощо.

Контакт з батьками як взаємодія може бути встановлений лише за умови, що обидва суб'єкти усвідомлюють: тільки спільними зусиллями можна створити умови для розвитку та виховання дитини, допомогти їй у набутті необхідного соціального досвіду.

            Отже, педагог має знати, з якої сім'ї прийшла в школу кожна дитина, яка структура цієї сім'ї, у якому стані перебуває сучасна українська родина і які тенденції зумовлюють її розвиток. Це зробить взаємодію педагога та батьків учнів більш конкретною, осмисленою, результативною.

 Робота педагогічних колективів шкіл з батьками здійснюється в двох напрямках:             

  • організаційна робота школи із сім'єю;
  • підвищення педагогічної культури батьків.

 В організаційній роботі школи з батьками доцільним є поєднання індивідуальних,

групових, колективних та масових форм роботи.

Індивідуальними формами роботи вчителя з батьками є:

відвідування сімей учнів удома,

бесіди з батьками учня, тощо.

 Відвідування сім'ї учня вчителем.

Учитель відвідує сім'ю учня з метою налагодження контактів з батьками, з'ясування загальної та педагогічної культури сім'ї, умов життя учня, консультування щодо єдиних вимог до дитини, залучення батьків до участі в роботі школи тощо.

Відвідувати батьків учнів можна, маючи запрошення від них або домовившись заздалегідь. Несподіваний візит учителя викликає ніяковість, збентеження батьків. Під час зустрічі педагог має підкреслити позитивне в дитині, тактовно звернути увагу на недоліки, разом поміркувати над тим, як їх усунути. Дуже важливо створити атмосферу довіри і доброзичливості.

Перше відвідування сім'ї класним керівником є дуже відповідальним моментом, який найчастіше вирішує, чи будуть батьки прислухатися до порад учителя, співпрацювати зі школою в питаннях навчання та виховання дітей.

Звичайно, за один візит класний керівник не зможе отримати відповіді на всі питання, що його цікавлять. Тому не слід виявляти нетерпіння, переривати розповіді батьків та інших членів сім'ї. Бесіда з батьками має проходити у доброзичливому, спокійному тоні.

 Індивідуальні бесіди з батьками

Відбуваються як за ініціативою самих батьків, так і за ініціативою педагога. Інтерес батьків до питань виховання, їхню ініціативу щодо бесіди з класним керівником на педагогічні теми потрібно заохочувати та стимулювати.

Не можна проводити бесіду з батьками у присутності дитини, якщо ви не впевнені, що ваше схвалення чи осуд школяра будуть сприйняті дорослими так, як ви цього бажаєте.

Не завжди бесіда з батьками має бути тривалою. Іноді буває достатньо короткої розмови, кількох вагомих слів.

Перевагою індивідуальної роботи є те, що наодинці з учителем батьки відвертіше розповідають про свої проблеми та труднощі у вихованні дітей. Дорослі мають бути переконані, що їхня бесіда з учителем залишиться між ними, що жодна їхня відверта думка не буде розголошена.

Індивідуальне спілкування з батьками дає вчителю можливість вибрати правильний підхід до дитини.

Робота з групами батьків

Вчителю доцільно починати зі спостереження за навчанням та поведінкою учнів та вивчення їхніх сімей. Застосування методів анкетування, опитування, вивчення шкільної документації, спостереження дозволить вчителю отримати потрібну інформацію та розподілити батьків на групи (за типом сім'ї, за помилками батьків у сімейному вихованні, за проблемами учня, що виникають у навчанні, спілкуванні з товаришами тощо). Деякі батьки можуть входити до кількох груп. Соціально-педагогічна робота вчителя з групами батьків сприяє активнішій участі батьків у взаємодії зі школою.

            Основними колективними формами роботи з батьками є класні батьківські збори, лекції, бесіди, конференції, сімейні свята в класі («День матері», «Бабусина скарбничка» тощо).

            На класних батьківських зборах заслуховуються повідомлення з різних питань виховання (доповідь, інформація вчителя, лікаря чи повідомлення батьків про досвід виховання дітей у сім'ї), підбиваються підсумки роботи з учнями за семестр, рік; вирішуються організаційні та господарські питання.

Тематика педагогічних бесід та доповідей на класних зборах визначається вчителем відповідно до річного плану роботи з батьками.

При цьому неодмінно мають враховуватись інтереси та побажання батьків. Зміст такої бесіди повинен містити не тільки теорію питання, але й конкретні рекомендації.

 Бесіда з батьками передбачає жвавий обмін думками, участь у ній кожного з батьків.

 Класні батьківські збори слід проводити раз на семестр.

Проте, за можливості, краще організовувати їх частіше. Особливо це стосується батьків першокласників, які більшою мірою потребують педагогічних порад щодо організації життя, навчання та виховання дитини.

Класні батьківські збори можна організовувати по-різному.

 Орієнтовний план проведення батьківських зборів

1. Бесіда на педагогічну тему, яку готує вчитель  (психолог).

2. Обмін думками.

3. Повідомлення вчителя про навчально-виховну роботу в класі.

4. Обговорення та вирішення питань, що стосуються життя класу.

5. Різне.

 1-й клас

Педагогічні консультації для батьків «Ваша дитина – школяр».

Бесіда «Про роль особистого прикладу в сім’ї»

Практикум для батьків: «Формування постави», «Вплив фізичних вправ на здоров’я», «Робота з підвищення розумової та фізичної активності дитини»

Батьківський «круглий стіл» на тему «Виховання любові до праці»

 2-й клас

Батьківські збори-лекції: «Роль батьків в організації навчальної діяльності дітей», «Виховання чуйності та доброти»

Збори-рольова гра «Стосунки між батьками та їхня роль у формуванні особистості молодшого школяра».

 3-й клас

Педагогічні практикуми: «Вчимо і виховуємо», «Трудове виховання сім’ї», «Матусина школа».

Тестування: «Чи добрі ви батьки?», «Справи сім’ї – мої справи»

Батьківські збори: «Співпраця школи і сім’ї», «Хороші сімейні традиції – запорука морального здоров’я дитини», «Чи варті ви своєї обдарованої дитини?»

«Круглий стіл» на тему «Що заважає бути дітям вихованими?»

 4-й клас

Батьківські збори: «Дбайте про культуру поведінки дитини»,

 «Громадянин формується з дитинства», «Всі діти – здібні»

Індивідуальні консультації: «Роль сім’ї в утвердженні загальнолюдської моралі», «Коли і як вони розвиваються».

 5-й клас

Тестування: «Чи добрі ви батьки?», «Справи моєї родини – мої справи».

Педагогічні практикуми: «Вчимо і виховуємо», «Трудове виховання в сім’ї», «Матусина школа», «Виховний ідеал української сім’ї».

6-й клас

День відчинених дверей для батьків.

Аукціон сімейної педагогіки «Виховний потенціал сім’ї».

Вечір запитань і відповідей «Психологія спілкування з дітьми»

 7-й клас

Родинні посиденьки.

Години спілкування «Школа взаємин. Батьки і діти»

Лекція «Щоб міцно стояти на ногах, я повинен триматися коренів»

8-й клас

«Круглий стіл» на тему «Дівчинка, дівчина – про виховання дівчини в родині»

9-й клас

Бесіда «У сім’ї росте дівчинка (хлопчик), фізіологічні і психологічні особливості статі».

Вивчення Кодексу України про сім’ю.

Індивідуальні бесіди:

-        «Чоловік у сім’ї: правові, психологічні, моральні аспекти»;

 10-й клас

Семінар «У що ж вірити нашим дітям (про моральні орієнтири сучасності)

Лекція «Роль сім’ї у вихованні поваги до державної символіки України»

11-й клас

Конференція «Сім’я – колиска людства і людяності»

Практичне заняття «Формування здорового способу життя»

Консультація «Виховання вміння керувати бажаннями»

 Батьківські збори

організаційні,

тематичні,

 підсумкові.

Але більш раціональною та дієвою формою цієї роботи є комбіновані збори, які комплексно розв'язують завдання, поставлені перед школою в соціально-педагогічній роботі з батьками.

Для ефективної організації батьківських зборів доцільно періодично проводити анкетування.

БАТЬКІВСЬКИЙ КОМІТЕТ

 Створено з метою  управління виховним процесом, налагодження зворотного зв'язку сім'я — школа. До роботи в ньому залучають найактивніших батьків, авторитетних людей з високою громадянською свідомістю, які виявляють інтерес до справ класу, школи. Їх обирають на батьківських зборах класу. На засіданні батьківського комітету обирають голову, відповідальних за окремі види роботи. Батьківський комітет працює у тісному контакті з класними керівниками.

 Основні  завдання батьківського  комітету

Налагодити тісний зв’язок школи з батьками .

  • Активізувати роботу батьківського комітету школи.
  • Допомагати батькам в оволодінні системою умінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома
  • Впровадження форм роботи з сім’єю , що сприяє  гуманізації                  

взаємовідносин  „педагоги – батьки”.Батьки і вчителі повинні стати партнерами, активними співучасниками творчого процесу виховання учнів.

  Основне завдання роботи з сім'єю — закріплення, розвиток виховного потенціалу сім'ї.

 Культура означає турботу... Високий рівень культури має той педагог, який дотримується вимог і певних неписаних правил...

 1. Не робить того, що засуджує в інших.

 2. Завжди розуміє й відчуває душевний стан іншої людини (колеги, учня, батька).

 3. Знає, що його поведінка впливає на стан душі, здоров'я, настрій іншої людини.

 4. Знає, що вибачення доречне завжди.

 5. Знає, що в розмові, крім лексичного запасу та граматичної структури, головними є тон та інтонація розмови.

 6. Любить свою роботу й удосконалює її.

 7. Щоденно працює над підвищенням свого фахового й методичного рівня.

 8.  Поважає себе та свою справу.

 9. Ставиться до інших з увічливістю, доброзичливо, тактовно, делікатно, уважно, привітно.

 10. Виконує свою місію вчителя на совість.

 11. З розумінням ставиться до чужого горя та чужої радості.

 12. Уміє непомітно допомогти іншому.

 13. Уміє тактовно, делікатно й переконливо вести розмову.

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: Лев143 (20.11.2015)
Переглядів: 1067 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2012
BY Sergo Kocan